Sunday, January 7, 2018

Budget: budgettips

We zijn van start gegaan met de eerste week low budget vegan style :).
Het eerste weekoverzicht staat online (zie ook HIER), maar ik kreeg op Facebook nogal wat reacties.

Het ziet eruit als een saaie week en dat is het ook. Zoals gezegd wil ik dat veel mensen mijn blog kunnen volgen, ook als ze bijvoorbeeld wekelijks hun salaris krijgen of vast zitten in hun sleur, waardoor ze niet weten waar ze moeten beginnen. Juist voor die mensen zijn de eerste paar weken cruciaal, want het doel is om steeds onder de 20 euro te blijven, zodat er later geïnvesteerd kan worden in duurdere producten die op de lange termijn juist weer goedkoper zijn. Dat betekent dus een paar weken onder de 20 euro blijven en dan 1 of 2 weken boven de 20 euro uitgeven.

Je zult ook zien dat ik alleen kijk naar de jumbo, ah, lidl en aldi, omdat de meeste mensen die winkels wel in de buurt hebben liggen.

Zit je toch al iets verder in het budget zijn, of vind je de eerste paar weken helemaal niet interessant? Dan heb ik hieronder een paar algemene budgettips die ik zelf ook gebruik.

Maak een lijstje
Dit is denk ik mijn allerbelangrijkste budget tip. Voordat je naar de winkel gaat, moet je een boodschappenlijstje maken. Als je mijn weekmenu's volgt, krijg je standaard ook mijn boodschappenlijstje mee (maar dit kun je aanpassen als je bepaalde producten ergens anders goedkoper krijgt of lekkerder vindt). Dit is denk ik een van de allerbelangrijkste wapens van een low budget leven. Je moet kopen wat er op het lijstje staat en niet meer. Dat kost trouwens wel wat tijd en planning, want je moet ook rekening houden met de tips hieronder. Zo'n boodschappenlijstje voorkomt dat als je hongerig naar de winkel gaat, je vanuit je snackdrang te veel koopt en je aanbiedingen elders misloopt.

Betaal contant en gebruik een spaarpotje
Een andere tip om ervoor te zorgen dat je je aan je lijstje houdt en niet meer dan 20 euro uitgeeft, is contact betalen. Als je je boodschappen niet meer kunt betalen, weet je dat je over de 20 euro bent gegaan.
Betalen met je pinpas geeft je totaal geen inzicht in hoeveel geld je precies hebt uitgegeven. Met contant geld zie je dit in één oogopslag.

Het geld dat je overhoudt stop je na het winkelen ook meteen in een spaarpot, zodat je dit onopgemerkt kunt sparen. Na een tijdje kun je dan in duurdere producten investeren, zoals het kopen in bulk (zie hieronder).

Deze tip heeft echter ook een bijwerking die zowel positief als negatief uit kan pakken. Aangezien je boodschappen bij verschillende winkels doet, heb je te maken met het afronden van de subtotaalprijzen. Hierdoor kan het totale bedrag dat je uitgeeft hoger of lager uitvallen dan wanneer je met je pinpas betaalt.
Ik zal in mijn blog ook iedere week aangeven hoeveel geld ik die week over had, want ik betaal dus contant.

Stop met snoepen
Snoepen, die heerlijke zoete of hartige lekkernijen. Gezond zijn ze niet, maar lekker en verslavend wel. Laten deze loze calorieën nou ook nog eens hartstikke duur zijn. Een bus pringles paprika kost al gauw rond de 2 euro en ik ben dan zo iemand die de hele bus binnen een dag leeg heeft. Dat schiet uiteraard niet op.
Daarnaast, zorgt het eten van snoep voor cravings, waardoor je uiteindelijk veel meer gaat eten. Een van mijn beste budget tips is dan ook "stop met snoepen!".

Ook als je zelf dingen bakt, wat een stuk goedkoper is, blijft je lichaam vaak naar meer snakken. De truc is dan ook te stoppen of maar heel weinig te snoepen.
Uiteraard geen makkelijke taak, maar ik lijd met jullie mee ;).

Wordt een koopjesjager
De ah en jumbo zijn vaak niet eens de goedkoopste winkels, maar vaak met aanbiedingen wel. Ik controleer iedere week wat de aanbiedingen zijn en pas daar mijn gerechten op aan als inderdaad blijkt dat ik het bij de lidl of aldi niet goedkoper kan krijgen. En hoewel de lidl en aldi al vaak goedkoop van zichzelf zijn, houd ook hier de aanbiedingen altijd goed in de gaten! Het zal je verbazen hoeveel geld je kunt besparen met alleen aanbiedingen kopen.

Koop in bulk
Deze tip kun je op 2 manieren opvatten. De eerste en makkelijkste manier is als je een super goede aanbieding vindt, koop hier dan veel van, zodat je het later voor dezelfde goedkope prijs weer kunt gebruiken. Conserven die lang houdbaar zijn kan iedereen kopen en daarmee worden groentes en fruit vaak over het hoofd gezien. Dit is zonde. De meeste mensen hebben wel een diepvries en kunnen daarmee dus ook groentes en fruit in het seizoen in de aanbieding kopen en grote hoeveelheden invriezen voor later in het jaar.

De tweede variant van deze tip is: kijk naar grotere verpakkingen. Meestal ben je dan per kg goedkoper uit. Echter, controleer dit wel even goed, want dit is dus niet altijd het geval!
Grotere verpakkingen zijn duurder in aanschaf en daardoor niet altijd even betaalbaar, maar op langere termijn betaalt zich dit terug, omdat de prijs per kg aanzienlijk minder is.

Koop op de markt
Op de markt zijn er vaak super goede aanbiedingen te vinden. Je koopt dan vaak een bulk groente of fruit voor weinig geld, die je dan bijvoorbeeld kunt invriezen om rot te voorkomen.
Je zult echter in mijn wekelijkse boodschappenlijstjes nooit een product van de markt zien. Dit omdat de marktprijzen per plaats enorm verschillen en de aanbiedingen niet overal hetzelfde zijn. Het zou anders voor kunnen komen dat ik dan in mijn week maar 15 euro uitgeef, maar iemand anders vanwege andere aanbiedingen met dezelfde producten 23 euro uitgeeft. Dat is dus niet handig.
Maar wil je afwijken van mijn weekmenu, ga dan zeker even op de markt kijken!

Ben je goed in onderhandelen, ga dan zeer zeker naar de markt. Doe dit ongeveer een half uur voor het einde, dus op het moment dat ze al langzaam beginnen op te ruimen. Veel producten kunnen de verkopers niet meer kwijt, dus ze zijn geneigd ook voor een veel lagere prijs te verkopen.
Je moet echter wel sterk in je schoenen staan en weten wat je biedt. Ga je te laag, dan verklaart de verkoper je voor gek. Bied je echter een mooie prijs, die lager is dan in de winkel, dan zou je wel eens heel goedkoop boodschappen op de markt kunnen doen.

Ga naar de toko
Bijna iedereen heeft een toko en vaak kun je hier ook goedkoop spullen kopen. Ook toko's zul je in mijn boodschappenlijstjes niet terug vinden, omdat de prijzen onderling enorm verschillen.
Ga toch eens een keer langs om te kijken wat ze hebben. Zaken waar je meestal op moet letten zijn:
- Gedroogde bonen. Deze zijn vaak goedkoper, omdat dit 0,3 tot 0,5 keer zoveel gekookte bonen oplevert dan de inhoud die in de zak zit. Per kg is dit vaak een stuk goedkoper dan blikken met voorgekookte bonen kopen. Ook hebben ze een betere bite dan bonen uit blik en hebben sommige mensen minder last van (gasvorming in) hun darmen als ze de bonen zelf gekookt hebben.
- Tahini. De toko verkoopt soms grootverpakkingen tahini die per kg/liter goedkoper zijn dan van de supermarkt.
- Groente en fruit. Ook dit is bij de toko soms goedkoper.
- Spullen die ze in de gewone winkel niet hebben, zoals kala namak (zwart zout), om scrambled tofu mee te maken, kun je hier vaak wel vinden.

Om een voorbeeldje te geven. Gewone hummus kost zo'n 1,19 euro per 200 gram.
Mijn moeder maakt al een tijdje haar eigen hummus met gedroogde kikkererwten uit de toko.
Zij betaalt voor 1 kilo kikkererwten iets meer dan 3 euro, laten we zeggen 3,50 euro.
Een fles tahini kost rond de 2,50 euro. Deze gaat echter niet in 1x op.
Dan gaat er nog olijfolie in, wij gebruiken gewoon die goedkope van de lidl/aldi.
En nog wat knoflook, waarbij je 2 bollen al voor 1-2 euro hebt.
Dan nog wat citroensap uit een flesje (want dat is veel goedkoper dan uit verse citroenen), dat kost ook geen drol, hoogstens een paar cent.

Met die 1 kg, maken we iets meer dan 1,5 kg humus.
In de winkel zou je dat 7,5 x 1,19 = 8,93 euro kosten.
Wij doen dit in bakjes/zakjes en vriezen dit in, zodat we een lange tijd van onze hummus kunnen genieten.
Als we dit zelf maken, kost dit geschat zo'n (3,5 + 1,5 + 0,8 + 1 + 0,2 =) 7,00 euro.
Dat is dus een aanzienlijk verschil.

Ook kunnen we heel veel lekkere smaken maken, die ook weer een stuk goedkoper zijn dan in de winkel, zoals zongedroogde tomaat, gerookte paprika en pompoen.

Geen vleesvervangers
Hoewel vleesvervangers hartstikke lekker en makkelijk zijn, zijn ze ook duur.
Je kunt i.p.v vleesvervangers veel beter peulvruchten eten. Zeker als je dus in de gedroogde variant kunt investeren, zoals hierboven al te zien is.

Er zijn heel veel recepten online te vinden om van vrijwel iedere peulvrucht (en combinatie) je eigen veggieburgers te maken. Dat is een stuk goedkoper dan een bonenburger uit de supermarkt.

Ook het zelf maken van seitan is een stuk goedkoper dan deze uit de winkel kopen.

Als je eens wat extra budget hebt, kun je jezelf een keer verwennen met een vleesvervanger. Zo heb ik een ultieme verslaving aan de pulled veggie van Vivera, dus die wil ik af en toe wel nog eens kunnen eten :P

Vries restjes in
Dit kan uiteraard per persoon en gezin verschillen, maar ik heb na 2 dagen vaak nog eten over van het diner. Deze restjes vries ik in in bakjes, zodat ik die later nog een keer kan eten. Zo verspil ik geen voedsel en bespaar ik geld. Zo kan ik vaak in mijn tentamenweek, waarin ik het te druk heb om te koken en veel boodschappen te doen, gewoon van mijn restjes leven :).
Mijn lezers zullen echter helaas in deze drukke weken ook geen weekmenu van mij ontvangen. Laat je creativiteit dan de vrije loop en gebruik de tips die ik hier beschrijf ;).

Weet jij nou een tip die hier absoluut bij moet staan? Laat het me dan weten ;).

No comments:

Post a Comment